torsdag den 12. september 2013

Super simpel syning

I bogen "Vild med nederdele" blev jeg mindet om en god lille øvelse, når man skal lære at sy på symaskine nemlig "ærteposen". En lille lukket firkantet pude, som man fylder med ris eller tørrede ærter. Så her kommer en DIY til absolutte begyndere.
Klip eller skær  2 kvadrater ud i bomuldsstof fx. 12 x 12 cm.


Læg stykkerne ret mod ret.
Start lidt før et hjørne og lad trykfoden følge kanten.
Hæft ende, når du starter.


Drej ved hjørnet ved at lade nålen være ned i stoffet,
sy videre langs den nye kant.

Stop når du er næsten rundt og hæft ende igen. 


Lad en åbning være så posen kan vendes og fyldes.

Klip de fire hjørner af, uden at ramme syningen.

Vend posen om til retten og pres hjørnerne ordentlig ud.

Poserne fyldes med ris, gule ærter, tørrede bønner eller.........

Sy posen fra retten et par milimeter inde.
Enten kun den "åbne" side eller alle fire sider,
hvis du kan komme hele vejen rundt for fyldet.

Færdige ærteposer kan bruges til indendørs leg,
fx øve sig på at spille med to eller tre bolde.


2 kommentarer:

  1. Tak Mette, dem tror jeg fluks jeg vil øve mig på, når jeg får sat min symaskine op engang :)

    SvarSlet
  2. Hej sarah.
    Ja, bare se at komme igang. Næste trin kunne være at sy nogle vimpler......:-)
    Vi må lave et instagram møde, så jeg kan lære det.
    KH mette

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...